Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk yarın Beştepe’de Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın katılımıyla eğitimde yapılacak reformları kapsayan 3 yıllık “2023 Eğitim Vizyonu” nu açıklayacak. Eğitimdeki sorunların çığ gibi büyüdüğü bu dönemde Selçuk’un açıklamaları merakla bekleniyor.
Eğitimci kökenli bir Bakan olan Selçuk’tan beklentiler yüksek. Selçuk’un ise bu beklentileri ne oranda karşılayacağı bilinmiyor. Bakan Selçuk’un 2023 vizyon programıyla eğitimde çözmesi beklenen bazı sorunlar ve talepler şöyle:
-Liselerin yaklaşık yüzde 35’i akademik lise, yüzde 35’i meslek lisesi, yüzde 30’u da imam hatip lisesi olduğundan öğrenci istemediği okula gitmek zorunda kalıyor. Bazı okullar boşken, bazı okullarda sınıf mevcutlarının 50’ye yaklaşiyor. Bu durumda talep olmayan İmam Hatip Liselerinin, Anadolu liselerine dönüştürülmesi isteniyor.
-Kalabalık sınıf mevcutları, ikili eğitim ve ilkokulların halen yüzde 30’unda uygulanan birleştirilmiş sınıflı eğitim gibi fiziki alt yapı sorunlarının çözülmesi bekleniyor
-MEB’in 92 milyar TL’lik 2018 bütçesinden eğitim yatırımları için ayrılan kısmının üçte biri (yüzde 35) “din öğretimi”ne ayrıldı, böylece Din Öğretimi Genel Müdürlüğü’nün MEB bütçesi içindeki payı, 2017’ye göre yüzde 68 artırıldı.
Dini eğitimde payı 7,7 milyar TL’ye çıkaran bakanlık, bütçesinin yüzde 7’sine denk gelen bu kaynağın neredeyse tamamını (yüzde 96) imam hatip liseleri için ayırdı. Bu durumda İmam Hatip Liselerine yapılan yatırımın ise diğer lise türlerine de yapılması isteniyor. Yeni belgede eğitimde kaynakların eşitlikçi bir anlayışla dağıtılması bekleniyor.
-4+4+4 düzenlemesine geçilmeden önce MEB verilerine göre açık öğretim lisesinde 940 bin öğrenci bulunuyorken, 4+4+4 sonrasında hızlı bir artış seyri yaşandı ve 2017-2018 öğretim yılı sonu itibarıyla açık ortaokuldaki öğrenci sayısı 191 bin 202, açık öğretim lisesindeki öğrenci sayısı 1 milyon 395 bin 621’e çıktı. Toplamda 1 milyon 586 bin 823 öğrenci açık öğretimde okuyor. Bu da önemli sayıdaki öğrencinin örgün eğitimden çıktığı anlamına geliyor. Yeni programla öğrencilerin örgün eğitimden çıkmasının engellendiği politikalar izlenmeli.
-MEB verilerine göre resmi öğretmen açığı 117 bin 403, ataması yapılmayan öğretmen sayısı ise 438 bin. Ataması yapılmadığı için farklı işler yapmak zorunda kalan öğretmenler iş cinayetlerinde hayatını yitiriyor, ataması yapılmadığı için yaşamına son veren öğretmen sayısı ise 54 oldu. Atamaların sağlıklı bir şekilde öğretmen adayları mağdur edilmeden yapılması gerekiyor.
-Her geçen yıl öğretmen maaşlarının eridiği görülüyor. 2008 yılında 1196 TL alan bir öğretmen 23 çeyrek altın alabiliyorken, bugün 3620 TL alan bir öğretmen maaşı ile sadece 9 çeyrek altın alabiliyor. Bu da aradan geçen zamanda bir öğretmenin maaşının 1576 TL eridiği anlamına geliyor. Öğretmen maaşlarındaki erime farkı giderildiği gibi, öğretmenin maaşında daha insanca koşullarda yaşayacağı iyileştirmeler yapılması gerekiyor
IPA
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder