1 Ocak 2019’dan itibaren Atatürk Havalimanı’ndan yapılan iç ve dış hat seferlerinin tamamının İstanbul Havalimanı’na aktarılacağı iddia ediliyor.
Aynı dönemde Atatürk Havalimanı işletmecisi TAV’ın çoğunluk hissesini elinde bulunduran Fransız ADP ile Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) arasında tazminat müzakereleri başlayacak.
2005 yılında 3 milyar dolar kira bedeli mukabilinde 15,5 yıllığına Atatürk Havalimanı’nın işletme hakkını devralan TAV’ın imtiyazı 1 Ocak 2021’e kadar geçerli. Ancak sürenin dolmasına 2 yıl kala TAV’ın hakkı elinden alınıyor.
ATATÜRK HAVALİMANI TAV’IN AMİRAL GEMİSİ
Atatürk Havalimanı’nın yolcu sayısı ve satış geliri açısından TAV’ın cirosundaki payı yüzde 60’ı buluyor. TAV 2018 yılının ilk 9 ayında toplam 4 milyar 924 milyon TL satış geliri elde etti. Aynı dönemde net kâr ise 1,1 milyar TL olarak tahakkuk etti.
Buna göre TAV yıllık 3,5 milyar TL gelir ve buna bağlı kârdan iki yıl daha erken mahrum kalacak.
TAV GENEL MÜDÜRÜ ŞENER: MAĞDUR OLMAYACAĞIZ
“Amiral gemisini” kendisinin dışındaki sebeplerle kaybettiği için TAV’ın ihale şartnamesi ve akabinde imzalanan mukaveleye göre DHMİ’den tazminat talep etme hakkı var.
TAV Genel Müdürü (CEO) Sani Şener daha önce yaptığı açıklamada, “Bizim 2021 yılına kadar süremiz var. Bu süreden önce açılırsa şimdiye kadar ödemiş olduğumuz 3 milyar dolarlık bedelin farkı bize ödenecek. Yani mağdur olmayacağız.” ifadelerini kullanmıştı.
ADP, PARİS CHARLES DE GAULLE HAVALİMANI’NIN İŞLETMECİSİ
TAV halihazırda “tazminat” hakkında herhangi bir beyanda bulunmak istemiyor. Fransa’nın başkenti Paris’te Charles de Gaulle Havalimanı’nı işleten Groupe ADP, 2012’de TAV’ın yüzde 38’ini 874 milyon dolara satın almıştı.
2017 yılında Akfen Holding’e ait yüzde 8,12 payı da 160 milyon dolar karşılığında devralan Fransız ADP’nin TAV’da payı yüzde 46,12’ye çıktı. Çoğunluk hissesini elinde bulunduran ADP’nin tavrı tazminat müzakerelerinde belirleyici olacak.
DHMİ ZARARIN TAZMİN EDİLECEĞİNİ TAAHHÜT ETTİ
IPA’nın edindiği bilgiye göre müzakerelerde DHMİ’nin TAV İstanbul ile TAV Holding’e gönderdiği 22 Ocak 2013 tarihli yazı esas alınacak.
Konuya yakın bir kaynak DHMİ’nin söz konusu yazıda İstanbul’un Avrupa yakasına yapılacak yeni havalimanının TAV İstanbul’un Kira Sözleşme süresinin bitiminden önce hizmete açılması halinde, çakışma dönemine ilişkin şirketin uğrayacağı tüm kâr kayıplarının tazmin edileceğine dair taahhütte bulunduğunu kaydetti.
Aynı kaynak, DHMİ’nin TAV’ın tüm kayıplarının hesaplanması için bağımsız kuruluşlardan danışmanlık hizmeti alınmasına da onay verdiğini belirtiliyor.
TAV 2021 SONUNDA ELDE EDİLECEK GELİRE GÖRE HESAP YAPIYOR
Hisselerinin yüzde 44,3’ü Borsa İstanbul’da (BIST) işlem gören TAV’ın 2017 yılı faaliyet raporunda imtiyaz hakkının 2021’den önce feshedilmesi halinde tazminat hakkının mahfuz olduğu belirtildi.
Raporda şu ifadelere yer verildi: “Şirket İstanbul Atatürk Uluslararası Havalimanı’nın kesin kapanış tarihi konusundaki belirsizliği ve kapanış tarihinin kira sözleşmesinden erken bir tarihte olması durumunda varlıkların defter değerinin geri kazanılabilir olduğunu göz önünde bulundurarak peşin ödenen kira giderleri ve özel maliyetlerin amortisman sürelerini kira sözleşmesinin bitiş tarihi olan 2021 yılına göre hesaplamaktadır.”
Buna göre TAV iki sene için 450 milyon dolar ila 770 milyon dolar arasında bir tutura tekabül eden tazminat talebi ile masaya oturacak.
“O TAZMİNAT ANTALYA’DA ÖDENDİ” İDDİASI
İsminin açıklanmasını istemeyen bir başka kaynak TAV’ın 27 Şubat 2018’de Antalya Havalimanı’na sürpriz bir şekilde ortak olduğuna dikkat çekti.
İstanbul Boğazı üzerinde inşâ edilen Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün (3’üncü köprü) işletmeciliğini de yürüten Çeçen Holding’in (IC İçtaş) yüzde 50 payı 360 milyon euro bedelle TAV’a devredildi.
ALMANLARLA ORTAK OLDU
Aynı kaynak hükümetin TAV’a Atatürk Havalimanı için tazminat ödemek yerine Alman Fraport (Frankfurt ve Atina havalimanlarını işletiyor) ile Antalya’da ortak olunması için telkinde bulunduğunu iddia etti.
“Önce Sabiha Gökçen Havalimanı için yola çıkıldı. Limak ile yüzde 40 hisse için sözleşme bile imzalandı. Fakat Malaysia Airports Holdings (MAH) ile kontrolün kimde olacağı ihtilafı aşılamadı.” diyen aynı kaynak, “Antalya’da IC İçtaş da finansman arayışında idi. TAV oraya yöneldi. Herkes için orta bir yol bulundu. Antalya Havalimanı ortaklığı Atatürk Havalimanı kapatılacağı için TAV’a teselli ikramiyesi gibi oldu. Dolayısıyla TAV ilave bir tazminat talep etmeyebilir. Son derece girift bir işlemin onay safahatı pürüzsüz geçildi. Bu da TAV’a verilen dolaylı tazminat sayılabilir.” ifadelerini kullandı.
Çeçen Holding ve TAV iddiaları kesin bir dille reddediyor.
Aktif Haber http://aktifhaber.com/ekonomi/ataturk-havalimani-kapatildigi-icin-turkiye-fransaya-tazminat-odeyecek-h124563.html
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder